اخیراً، در جهان شاهد رشد عظیمی در پیروی از رژیم های گیاهی بوده ایم. بسیاری از مردم به دلیل مسائل بهداشتی و همچنین توجه به محیط زیست به رژیم گیاهی یا گیاهخواری روی آورده اند.

یک نظرسنجی در سال 2019 در هند نشان داد که حدود 69 درصد از افراد آماده هستند تا گوشت را برای غذاهای گیاهی کنار بگذارند. برای مبتلایان به دیابت نوع 1 یا نوع 2، رژیم غذایی گیاهی (وگان) یا رژیم گیاهخواری ترجیح داده می شود زیرا طبق مطالعات به مدیریت و پیشگیری یا حتی معکوس کردن دیابت نوع 2 کمک می کند. رژیم وگان بخشی از گیاهخواری است که گوشت، ماهی، تخم مرغ، مرغ، محصولات لبنی و عسل را حذف می کند. دکتر جی پراکاش، معاون پزشکی موسسهJindal Naturecure  گفت: در یک رژیم غذایی وگان سالم همچنین افراد از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده مانند غذاهای مصنوعی حاوی مواد افزودنی و روغن زیتون اجتناب می کنند.

گیاهخواری به طرق مختلف می تواند به دیابت کمک می کند

دکتر پراکاش، گفت: غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، مغزها و حبوبات می‌توانند به درمان بیماری‌های مزمن مختلف از جمله دیابت نوع 2 کمک کنند. از آنجایی که غذاهایی مانند سبزیجات غیرنشاسته ای، چندین نوع میوه، دانه ها، آجیل و لوبیا دارای شاخص گلایسمی پایینی هستند، احتمال افزایش سطح قند خون در هنگام مصرف آنها کمتر است.

جنبه مثبت دیگر رژیم گیاهخواری این است که بار گلایسمی پایین همچنین بیوفیلم های سالم روده را تقویت می کند. بیوفیلم‌های روده، موانع محافظتی نازکی هستند که در اطراف باکتری‌های روده ایجاد می‌شوند و نفوذ گلوکز را دشوار می‌کنند. این به نوبه خود، اثر گلایسمی در رژیم غذایی را کاهش می دهد.

وی افزود که اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، یا چاق هستند یا دارای اضافه وزن می باشند، بنابراین مصرف غذاهایی با شاخص گلایسمی پایین نیز به مبارزه با ذخیره ی چربی و جلوگیری از مقاومت به انسولین به این افراد کمک می کند.

مزیت دیگر رژیم گیاهخواری این است که به کاهش کلسترول، کاهش چربی های اشباع شده و کاهش احتمال بیماری قلبی کمک می کند. همه اینها می تواند برای فرد مبتلا به دیابت مفید باشد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که رژیم گیاهخواری ممکن است:

·        فشار خون را کاهش دهد،

·        سبب بهبود آسیب عصبی شود،

·        سبب بهبود سندرم متابولیک شود.

·        به کنترل سطحA1c کمک کند.

حفظ مواد مغذی کلیدی در رژیم غذایی وگان

اگرچه رژیم گیاهخواری برای افراد دیابتی مفید است، اما برخی از غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای غیر گیاهی دارای مواد مغذی کمتری هستند. اما با برنامه ریزی صحیح و خوردن غذاهای مختلف می توان هر آنچه را که بدن نیاز دارد، تامین کرد.در اینجا برخی از ملاحظات خاص وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم و مغذی وگان رعایت شود:

پروتئین

بسیاری از وگان ها در ابتدا ممکن است نگران این باشند که آیا مقدار مناسبی پروتئین مصرف می کنند یا خیر. این چندان مشکل بزرگی نیست زیرا اکثر ما پروتئین کافی در طول روز مصرف می کنیم. غذاهای گیاهی زیادی نیز وجود دارد که به عنوان منابع غنی از پروتئین شناخته شده اند: حبوبات و لوبیا، دانه ها و مغزها مانند بادام هندی، بادام زمینی و غیره، محصولات سویا، کینوا، شیر گیاهی.

کلسیم

برای داشتن استخوان های قوی، مهم است که اطمینان حاصل شود که رژیم غذایی وگان حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم است. کلسیم در طول زندگی ضروری است، اما به ویژه زمانی که کودکان در حال رشد هستند مهم است. غذاهای گیاهی که دارای مقادیر کافی کلسیم هستند عبارتند از:مرکبات، انواع بادام، نخود، لوبیا قرمز،ارده.

ویتامین  B12

ویتامینB12 ، برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و حفظ سلامت سلول های خونی ضروری است. در محصولات حیوانی، این ویتامین به طور طبیعی یافت می شود، اما گیاهخواران باید با افزودن برخی مواد غذایی مانند مخمر تغذیه ای، جلبک دریایی، شیر گیاهی غنی شده و قارچ به رژیم غذایی خود، آن را جبران کنند.

مقدار زیادی مواد مغذی دیگر مانند اسیدهای چرب امگا 3، آهن، ید، روی و سلنیوم وجود دارد که می‌توان با مصرف مقدار زیادی سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، گردو، میوه‌های خشک و غلات صبحانه مکمل آن‌ها را تامین کرد.

مقاله فوق فقط برای اهداف اطلاعاتی است و قرار نیست جایگزینی برای توصیه های پزشکی حرفه ای باشد. برای هر گونه سوالی که ممکن است در مورد سلامتی یا وضعیت پزشکی خود داشته باشید، همیشه از پزشک خود یا سایر متخصصان سلامت واجد شرایط راهنمایی بخواهید.

منبع:

https://indianexpress.com/article/lifestyle/health/vegan-diet-diabetes-fitness-7662879/